Hvad er bæredygtighed?

Det er et spørgmål uden et konkret svar, selvom det i Brundtlandrapporten fra 1987 blev defineret som begreb, så er det nok stadig et af de mest udefinerbare begreber i vor tid. Problemet er at der er så mange faktorer der spiller ind når et produkt el. en hel virksomhed skal vurderes.

Lad os starte ved begyndelsen. Bæredygtighed er ikke nyt og der har været fokus stort på området siden efter anden verdenskrig. Men i 1987 udkom Brundtlandrapporten udarbejdet af en FN-kommission med den Norske statsminister på daværende tidspunkt, Gro Harlem Brundtland, i spidsen. Her blev bæredygtighed defineret som:

“Bæredygtighed er det som skaffer menneskene og miljøet det bedste uden at skade fremtidige generationers mulighed for at dække deres behov”

Brundtlandrapporten fra 1987

Udover denne definition kan man opdele bæredygtighed i tre overordnede kategorier:

  • Økonomisk bæredygtighed
  • Social bæredygtighed
  • Miljø

Det ene udelukker ikke det andet og man bør bestræbe sig efter at blive lige bæredygtig indenfor alle punkter.

Økonomisk bæredygtighed

For en virksomhed vil økonomisk bæredygtighed være at den kan give dig løn, give dine medarbejdere løn, betale sine regninger og skabe vækst år efter år.

Økonomisk bæredygtighed er også vigtigt hos de samarbejdepartnere du vælger, da du skal være sikker på at sine leverandører kan overholde det de lover og i sidste ende er en del af din værdikæde.

Den økonomiske bæredygtighed er vigtig internt i din virksomhed, men det er ikke noget dine kunder som sådan er interesseret i, når bare de ved at din virksomhed stadig eksisterer.

Sociale forhold

De sociale forhold i virksomheden er ligeså vigtige for at skabe en samlet bæredygtig virksomhed. Det handler blandt andet om at have en arbejdsplads med god trivsel, sociale arrangementer og dialog.

Det handler også om hvad du som virksomhed gør for at forbedre eksterne sociale forhold. Dine bedrag til samfundet, donationer til velgørenhed og arbejdsforhold i de virksomheder du arbejder sammen med.

Miljøvenlig

Sidst men ikke mindst er der den miljømæssige bæredygtighed der handler om hvilken energikilde din virksomhed bruger, hvor meget den forurener og hvordan den evt. kompensere for forurening.

Det kan kommer helt ned til meget små spørgsmål som affaldshåndtering og hvilket papir i bruger i virksomheden, og til hvor meget og hvordan i rejser i virksomheden.

Værdikæden

Værdikæden i din virksomhed er en sammensætning af alle interne og eksterne forhold der er med til at skabe den værdi din kunde køber af dig. Derfor er det super vigtigt at se på værdikæden når man ønsker en mere bæredygtig virksomhed.

De fleste virksomheder er rigtig gode til at holde styr på deres interne forhold og hvilken værdi de skaber, men det kniber med at se udover egen næsetip når det kommer til de eksterne forhold og bæredygtighed i værdikæden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.