Hvad er greenwashing?

Bæredygtighed har været med til at skabe buzzwords som “grøn” og “klimavenlig” der er blevet udnyttet til vildledende markedsføring af flere virksomheder der har brugt disse ord mf. hvor de ikke bør bruges.

Greenwashing er et begreb der dækker over virksomheder der forsøger at gøre deres produkter og ydelser mere bæredygtige end de rent faktisk er. Det kan sammenlignes med hvidvaskning i finansverdenen.

Note: Greenwashing hedder også grønvaskning på dansk. Selvom vi sjældent oversætter engelske begreber, så er det alligevel gjort her.

Det er kommer med det – heldigvis – store fokus der er på bæredygtighed, men desværre er det ikke godt for udviklingen af bæredygtighed. Greenwashing stiller bare endnu engang begrebet bæredygtighed i et noget uklart lys, for hvad er bæredygtighed?

Greenwashing eksempler

Det der kan være lidt tricky ved greenwashing er at du ikke ved hvornår det er greenwashing. Greenwashing er ikke længere lovligt ifølge markedsføringsloven, og derfor bør du ikke støde på det længere.

Bare fordi noget er ulovligt betyder det desværre ikke at man ikke støder på det, og det samme gælder greenwashing, som der stadig kan findes eksempler på fra både store og små virksomheder, selvom store virksomheder nok er blevet mere påpasselige med det.

Store virksomheder som H&M, Coca Cola og Burger King er alle blevet beskyldt for greenwashing, men afviser dog også anklagerne.

H&M grønvaskning eksempel

H&M har deres linje Consious tøj, som de påstår er lavet ansvarligt både med gode sociale forhold og med fokus på miljøvenlig produktion.

Selvom det lyder godt udadtil for dig som forbruger, så er deres fokus stadig på at sælge billigt tøj og have fast fashion kollektioner. Derudover er det afsløret at H&M smider tonsvis af tøj ud, fordi de ikke kan få det solgt.

Derfor kan man spekulere i om det er greenwashing.

Burger King

På samme måde kan ma diskutere om det er greenwashing når Burger King lancere deres nye platebaserede burger, fordi det er mere “grønt” at spise grønt.

Igen lyder det godt, men det eneste du får af vide er at den er plantebaseret og det er godt for miljøet, men vi ved ikke hvad der ligger bagved i værdikæden. Vi ved ikke hvor planterne/grøntsagerne kommer fra el. hvordan de er produceret og derfor kan det i princippet være mere bæredygtigt at købe en kød-burger fra Burger King.

Greenwashing er størst i tøjindustrien

Greenwashing af tøj og tøjmærker er stort, ikke mindst fordi tøjindustrien også har et ry for at være en af de mest forurenende industrier – både miljømæssigt og socialt.

Det er også derfor at H&M langt fra er alene om deres greenwashing skandale i tøjindustrien, og andre store tøjproducenter, webshops og mærker er også blevet beskyldt for grønvaskning, eksempelvis:

  • Bestseller
  • Nike
  • Zalando

Du skal virkelig passe på ikke at lade dig snyde af greenwashing i tøjindustrien, her er det nemlig rigtig nemt at komme til at se godt ud for et tøjmærke, bare de siger at der er bambus i deres tøj.

Hvad siger forbrugerombudsmanden om greenwashing?

Opsummering

Det er som virksomhed og selvstændig svært at navigere i hvad der er greenwashing og ikke mindst hvad der opfattes som greenwashing i takt med at forbrugeren bliver klogere på emnet.

Jeg hjælper gerne med at få det optimale ud af din virksomheds bæredygtige tiltag og præsentere det på den rigtige måde overfor forbrugeren. Mange virksomheder er bange for hvordan det bliver taget imod af forbrugeren, hvis man påstår at noget er bæredygtigt – det har fået begrebet greenhushing.

Det skal du helst undgå i din virksomhed, da det er en klar konkurrencefordel at kunne fremvise ens bæredygtige tiltag i virksomheden. I sidste ende handler det om at være transparent og troværdig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.