SEO for begyndere – Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization el. på dansk søgemaskineoptimering.

I denne artikel kan du lære alt det basale om SEO og få konkrete idéer og praktiske eksempler til at komme igang med søgemaskineoptimering af dit eget site.

Hvad er SEO?

Vi har forkortelsen på plads, men udover betydningen, så er SEO at arbejde med og optimere websites for at skabe bedre placeringer for websitet i søgemaskiner som Google og Bing.

Der er mange forskellige ting man kan arbejde med for at skabe bedre placeringer for et website i en søgemaskine. Overordnet set snakker man om off-page SEO og on-page SEO. I denne guide til SEO for begyndere har jeg udelukkende fokus på on-page SEO.

Hvad er on-page SEO?

On-page SEO el. on-site SEO er de ting du gør på dit website for at optimere det til at ranke højere i søgemaskiner. Det betyder at du i princippet har fuld kontrol over on-page SEO, hvorfor du også bære starte med søgemaskineoptimering her.

I stedet for at lave en lang liste med uoverskueligt mange punkter du skal gennemgå, så har jeg valgt at korte den ned til 10 punkter du som begynder skal have styr på.

SEO tjekliste for begyndere – De 10 vigtigste punkter

Listen herunder tager udgangspunkt i et nyt site el. et site der ikke er blevet arbejdet med SEO på før.

  1. Navigation
  2. Title tags
  3. Meta description
  4. Headers (H1, H2, H3…)
  5. Brødtekst
  6. Billeder
  7. Intern linkbuilding
  8. Responsivt design (mobilvenlig hjemmeside)
  9. Indeksering
  10. Brugevenlighed

Hastighed er også rigtig vigtigt i forhold til SEO, men da hastighedsoptimering hurtigt bliver mere teknisk har jeg valgt ikke at sætte det på denne liste i første omgang.

Website navigation

Navigationen el. hele arkitekturen du vælger at bygge dit website omkring er yderst vigtig. I første omgang er det navigationen – menuen – det handler om.

Menuen er det første en bruger og en søgemaskine møder når de besøger dit website og fortæller meget om hvad sitet handler om og hvor man kan finde hvilke informationer. I menuen bør du linke til de vigtigste sider på dit website, eksempel:

  • Forside
  • Ydelser
    • Hjemmeside
    • SEO
    • Linkbuilding
  • Om os
    • Medarbejdere
    • Partnere
    • Karriere
  • Kontakt
  • Blog

Med denne menustruktur får man linket til de absolut vigtigste sider på mit website. Hurtigt kan man finde ud af hvad virksomheden tilbyder og hvem det er der tilbyder det.

Title tags

Hver side på din hjemmeside har et title tag. Title tagget er titlen for den under side og det der er angivet i dit title tag er det første der bliver læst på siden, hvorfor det også skal være det første der siger noget om hvad siden handler om.

Lad os tage et eksempel

Meta description / metabeskrivelse

Paradoksalt nok har metabeskrivelse ingen direkte betydning for hvordan du ranker i søgemaskiner. Alligevel er det vigtigt at have fokus på, fordi det vises når en bruger laver en søgning og dit site dukker op.

Hvis du har lavet en god metabeskrivelse er der større sandsynlighed for at brugeren vil klikke ind på dit site, øge din CTR, og dermed sende et signal til søgemaskinen om at dit site altså er mere relevant end de andre site i søgeresultatet.

Headers – H1, H2, H3 osv.

Headers el. overskrifter siger meget om indholdet på din side.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.